Warmte, Gekheid en India

Zo, daar zit je dan op het vliegveld van Kathmandu met een enorme kater van het aller laatste afscheidsfeestje van deze Nepal ervaring. Opeens besef je dan toch, damn, dat was het dan! Wat een goede tijd heb ik daar gehad zeg! met ups en downs welliswaar maar de ervaring is onvergetelijk en zoals ik eerder al beschreef is het land gewoonweg magisch.

In het vliegtuig zit ik hoog boven de wolken, en vlieg ik hoog boven Nepal. Maar niets is hoog genoeg voor de Himalayas. Wow wat zijn die bergen toch hoog en machtig. Waar je normaal hoog boven de wolken en het vaste land vliegt, komen hier de bergtoppen gewoon boven de wolken uit. Als je dat ziet besef je pas hoe enorm deze bergketen is. Ik kijk uit het raampje van het vliegtuig en besef dat ik binnen 1 uur voet zet op Indische bodem. Een beetje spannend is het wel na alle verhalen die ik heb gehoord, maar eenmaal in Delhi is het eigenlijk een opluchting. Nu ik in Delhi ben besef ik pas hoe onderontwikkeld Nepal eigenlijk is. Hier zijn schone grote wegen, is het allemaal iets meer georganiseerd en de auto's die hier rijden vallen niet van ellende uit elkaar. De metro die ze hier hebben is een van de meest luxe die ik ooit in mijn leven gezien heb en het is er brandschoon! het enige nadeel daarvan is de enorme hoeveelheid Indiers die letterlijk vecht voor een plek in die metro. Ze hebben hier een appart compartement voor vrouwen waar mannen absoluut niet gewenst zijn en de politie daar erg streng op toekijkt. Nu merk je pas hoeveel mannen er hier reizen en hoe weinig vrouwen er op straat rondlopen.

De eerste dag heb ik wat rondgelopen in het toeristen gedeelte van Delhi maar kwam er vrij snel achter dat hier niet veel toeristen zijn op het moment. In het hotel kwam ik een portugees meisje tegen die voor het eerst alleen op reis was en haar eerste keer in Azie was. Ze vond Delhi zo verschrikkelijk dat ze de eerste beste bus naar Rishikesh besloot te nemen waar het er allemaal wat rustiger aan toe gaat. Verder was het best moeilijk om in contact te komen met toeristen omdat er gewoonweg niet veel rondliepen.

Omdat ik graag een bezoek wilde brengen aan de Taj Mahal en die op vrijdag gesloten is besloot ik gelijk op vrijdag te gaan. Helaas waren alle treinen die dag compleet volgeboekt en had ik 2 keuzes. of een prive auto voor 65 euro of een toeristenbus toer voor 10. Nou de keuze was makkelijk gemaakt en zo hoopte ik ook nog wat mensten te leren kennen. Helaas, niets is minder waar. Na 8 lange uren kwamen we dan eindelijk om 2 uur Agra binnen rijden waar een Indier de bus insprong en mij aansprak. Hij werkte voor het busbedrijf en wilde mij meenemen in zijn tuktuk omdat de Indiers allemaal op hun dooie gemak alles gingen bekijken en de gids geen engels sprak. Ik wist niet of dat het beste idee was of niet maar besloot maar met hem mee te gaan zodat ik in iedergeval uit die bus was. De man verzekerde mij dat alles bij de busticket was inbegrepen en ik niets extras hoefde te betalen waarna hij me gelijk 3 geldautomaten liet zien. jaja mannetje, die trukjes ken ik daar trap ik mooi niet in. Ik vertelde hem dat ik net genoeg geld bijhad voor de Taj mahal en wat eten en mijn pinpas ligt veilig in mijn hotelkamer. Nouja, geen probleem voor de beste man.

Hij bracht me gelijk naar de Taj Mahal waar ik 1,5 uur heb rondgelopen. Wat een enorm gebouw is dat zeg. Zeker een magische plek om te zijn, je ziet het zovaak op tv en foto's maar dan sta je daar toch echt naast. Dat maakte de hele busrit gelijk weer goed en stapte weer in de tuk tuk. Wat raar was, was dat ik weer de enige niet Indische toerist was. Waar zijn al die toeristen toch? Het is misschien dan wel warm (48 graden die dag) maar kommop, het is de Taj mahal.

De volgende atractie op het programma was een marmer fabriek, kleding fabriek en zilver fabriek.. jaja dat zullen we zien. Alle 3 waren het gewone winkels waar ze commisie voor kregen om me naar toe te brengen. Ik vertelde de beste man dat ik hier niet kom om te winkelen en vertelde daarom ook maar gelijk in de winkels dat ik geen geld had. Ik verzocht de man om me naar andere toerist atracties te brengen zoals het rode Agra fort. Helaas was hier niet veel te doen en bleek Agra verder een behoorlijk saaie stad te zijn. In iedergeval heb ik de Taj Mahal gezien en dat was een zeer mooie ervaring! Toen ik mijn gids vroeg om me maar terug naar de bus te brengen dwong hij me geld te geven als tip voor hem en de tuk tuk driver. Nouja, dat gaat mooi niet gebeuren mannetje! Smerige Indiers zijn het daar zeg! ik heb veel gezien maar hoe Indiers met toeristen omgaan is buitengewoon onbeschoft. Nee, Indiers daar houd ik niet zo van. Het zal best anders zijn in andere delen van India maar in Delhi en Agra zijn ze alles behalve aardig.

Toen de bus weer vertrok opweg naar Delhi hoopte ik dat het deze keer wat sneller zou gaan en een beetje optijd terug te zijn in mijn hotel. Helaas, dat was te veel gevraagt want het programma was nog lang niet afgelopen. Jammergenoeg spreek ik geen Hindi en kon ik niemand verstaan en dus ook het programma niet. de 1e stop was een Indische snoepwinkel waar de hele bus gezellig met zen allen snoep ging inkopen. Na 2 uur rijden stopten we weer, ik dacht dat we gingen eten, maar nee, een tempel waar de hele bus moest gaan bidden. 1 uur later vertrokken we weer waarna we 30 min later weer stopte. Nog een tempel! toen ging ik me wel even afvragen wat voor toer ik had geboekt, bij het hotel verzekerde ze me dat het een toeristen toer was met westerse en indische toeristen door elkaar. Helaas miste de westerse op dat moment. om een lang verhaal kort te maken, om half 1 snachts (op dit moment zouden we terug in Delhi moeten zijn) stopte de bus weer, dit keer voor het avond eten! wat? op dit tijdstip? nouja ik besloot maar in de bus te blijven en proberen te slapen om uiteindelijk om half 4 snachts!!! afgezet te worden in de buurt van mijn hotel. Wat een dag, wat een ervaring en wat een India!

De dag erna besloot ik het rustig aan te doen en maar niet opzoek te gaan naar toeristen die er toch niet waren. de Mc Donalds voor lunch leek me wel een goed idee, en tot mijn grote verbazing zat het daar VOL met toeristen. Al snel kwam ik aan de praat met een groep van 10 franse meiden en jongens, en een engels meisje uit Korea. ze vroegen of ik zin had om mee te gaan naar Kaus Khas village, een dorpje in Delhi wat enorm mooi was. een groot meer met oude thombes van de vroegere koning. Daaromheen was een gebied met allemaal kleine straatjes met design kunsthandelaren en design kleding winkels wat erg veel weghad van Parijs. Gelukkig heeft Delhi ook nog een mooi gedeelte!

Op het moment zit ik voor mijn hostel aan Kho Sao road in Bangkok. Het was wel weer even wennen om in deze 'westerse' wereld te komen. Bangkok heeft alles wat je maar wenst en is zo ontwikkeld. Nee, dit heb ik de afgelopen 5 maanden niet gezien en alleen van kunnen dromen. Helaas is het toeristen gedeelte wel erg toeristisch en heeft het wel wat weg van chersonisos of Lloret de mar. Veel britten die hier naartoe komen om zo snel mogelijk dronken te worden om later door te reizen naar Phuket of Koh samui om verder te zuipen. Niet echt mijn soort mensen maar er hang hier toch wel een erg goede sfeer. Ik heb besloten de komende 5 dagen zeker nog in Bangkok te blijven en deze enorme stad te gaan ontdekken. Zaterdag komt Judith om te vergezellen tijdens het laatste deel van mijn trip door Thailand.

Zo, ik ga genieten van een biertje in het warme Bangkok!

Cheers!

Reacties

Reacties

Joëlle van Keppel

Heerlijk verhaal om te lezen!!! Had al van Judith gehoord dat je van de macdonalds had genoten maar nu ik het hele verhaal ken snap ik pas hoe erg genieten dat was :).
De aller leukste zin van je mooie verhaaltje vind ik toch wel de laatste. Pas goed op mijn dude! Ik hoop dat jullie samen een mooie tijd hebben in Thailand!!!
Lieve Groetjes, Joëlle

Hendrik

macdonalds, een plek dat iedere toerist kent :-).

Chillze en geniet van Thailand, juud heeft dur kado al gehad en heeft een presentje voor je ;-)

Niki

Nice hoor, een welverdiende vakantie ;)
Ben benieuwd hoe t verder gaat, heel veel plezier nog, maar dat zal wel lukken :)
xxxs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!