Be Patient

De eerste werkdagen zitten erop!

Als je mee wilt doen aan het Nepalese leven zijn er 4 regels.

Rule 1: Be patient
Rule 2: Be more patient
Rule 3: Be even more patient
Rule 4: Be as flexible as possible

Nou geloof me, dat klopt! Alles gaat hier op zen dooie gemakje, geen haast, geen gestress. Als ze je iets beloven dat iets geregeld wordt dan wordt dat prima gedaan. Misschien binnen een paar dagen, paar weken anders komt het volgende maand wel! Geen problem allemaal.

Helaas was dit ook het geval met ons appartement. Dat werd prima binnen een week geregeld. Alleen water was iets moeilijker om te regelen! Na 5 min douchen is al het water in het appartement op, wat ook betekend dat de wc het niet doet. Het is of douchen, of de wc doorspoelen. Over warm water hoor je me zoiezo al niet meer klagen, dat is er gewoon niet.

Natuurlijk is dit best wel een ervaring en vind het best prima dit eens mee te mogen maken. Op kantoor zijn ze momenteel alles aan het herdecoreren. Best knap voor een kantoor van 12m2 waar precies 2 bureaus inpassen op 1 manier, dat ze dat toch nog even anders gaan doen! Ben benieuwd naar het resultaat en zal dit hier met jullie delen wanneer het er is. (tussen nu en 1 maand, of 2, misschien 3, who knows) Op het moment werken we daarom ook niet in het kantoor zelf maar in de handicraft winkel van Asian Heritage en hebben ons eigen bureau tussen de wollen mutsen, handschoenen, dekens, en andere prularia die ze verkopen! Het enige nadeel is dat de temperatuur gemiddeld rond de 5 graden ligt en het er best koud kan zijn dus. Maar rond half 1 gaan we ons even opwarmen in de warme Nepalese zon die er voor zorgt dat het overdag toch snel 18 graden wordt! Heerlijk dus.

Op het moment zijn we bezig met het bedrijf te leren kennen. Database analyseren, feedback forms van touristen verwerken en fotoalbums doorbladeren met foto's van recente treks die ze aanbieden. Het personeel vind dat we alles prima doen. De enige opmerking die ze maken is. Werk vooral niet te hard en snel door! Anders hebben we dalijk niets meer te doen. Nou is het zo dat we vanaf volgende week aan onze eigen opdrachten beginnen en dan genoeg te doen hebben! Dus heb er wel zin in!

Voor de rest gaan we deze week nog 2,5 dag werken en dan hebben we weekend! We gaan proberen te ontsnappen aan het drukke leven van Kathmandu en de valei te bezoeken! Of dit mogelijk is weten we nog niet precies maar het plan is er! Buiten Thamel(touristen gebied) is Kathmandu een echte 3e werelstad met veel scooters, motors, mensen die kriskras door elkaar lopen en rijden en hier en daar een koe of geit die een beetje nutteloos staat rond te staren. Best appart om mee te maken! Maar na een aantal dagen rond gelopen te hebben in deze enorme drukte is het ook wel even fijn om het rustige buitengebied op te zoeken en proberen een glimp van de machtige Himalaya op te vangen! (foto's volgen)

Nou ik ga weer verder aan het werk want ben weer redelijk opgewarmd! En laat snel weer iets van me horen!

p.s. de nieuwe website van Asian Heritage staat online -> http://www.asianheritage.com.np/

p.p.s. we zullen ook berichten gaan plaatsen op de facebook pagina van Asian heritage. dus als je deze 'like'-ed zul je de berichten op je facebook zien staan! -> http://www.facebook.com/#!/AsianHeritageTreks

Hans

Inderdaad, geduld is een schone deugd als je die beheerst. Geniet van het tempo!

bart

lekker! enjoy it! tiny dancers!

Hendrik

Patience is a key to unlock great feelings

Ge komt er wel goed vanaf merk ik, sterkte!

Ben

Hey Jon (& Danielle),

Het water was gewoon toevallig op. Dat gebeurd 1x in de 2-3 weken (afhankelijk van hoeveel water er gebruikt word). Een van de bewoners belt dan meestal de eigenaar van het pand die dan een tankwagen (~1000-1500 liter) water laat komen. Het word bijgevuld onderaan de trap bij de hoofdingang (het luik bij de koelkast).

De wc kun je altijd nog 1x doorspoelen geloof ik. Er zit nog water in de leidingen mocht het water op zijn :)

Wat het koude water betreft; ik geloof dat men gebruikt maakt van zonne-energie (zie solar panels op het dak). Dus het laad op overdag en als het op is dan is het op totdat het weer aangevuld is.

Als je wilt douchen dan zou ik dan rond 17:00-18:00 doen wanneer nog niemand gedoucht heeft in het appartement. Of anders rond 07:00 voordat je medebewoners in het appartment gedoucht hebben.
Het word makkelijker naar mate jullie er langer zijn, dan schijnt de zon langer en dan is het sowieso al wat warmer overdag :)

Ook een tip; laat de kraan even 3-4 minuten aanstaan en voel dan even of het warm begint te worden. Zo niet, dan is er geen energie meer op het op te warmen!

PS: de website die gelinkt staat is asianheritagetreks.com - als men een nieuwe website heeft dan moet men het hoofddomein wel doorlinken naar de nieuwe website he! Of zijn ze die op dit moment aan het testen?
Ik zou er eens doorheen gaan als ik jullie was! Er kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden of aangevuld (text) worden. Dus, als onderdeel van jullie quality management opdracht!

PPS: Ik vroeg laatst al aan Saroj wie / hoe jullie op dat kantoortje zaten :D Ik kon me al niet voorstellen dat jullie er met vieren konden zitten!
Maar als Nilam straks naar Nederland gaat, dan kan iemand achter de baas z'n bureautje aanschuiven :D hehe

Nog veel plezier in Nepal!

Groetjes

Ben