Colours and Craziness

Happy Holi! Dat waren de twee woorden die gister centraal stonden in combinatie met een flinke veeg kleur in je gezicht. Het maakt niet uit of je elkaar kent of niet, vol kleur kom je toch wel te zitten! Voor de toeristen die hier niet van gedient waren was de enige optie om voor 8 uur s' ochtens een taxi te pakken om ver, ver buiten Kathmandu afgezet te worden.

toen 2 Japanse dames ons vroegen wat ze in hemelsnaam moesten doen als ze geen kleur op hun gezicht wilde hebben, was het enige antwoord, oh, you can't do anything about it! 2 minuten later waren ze paars, rood, geel en groen. tja. that's Holi!

Holi is een Hinduistisch festival dat wordt voornamelijk gevierd in India en Nepal. Oorspronkelijk wordt hier de god Holika geeerd die altijd alle vijanden te slim af was en versloeg. Het feest staat dan ook in het teken van overwinning van het goede, het licht op de duisternis en het begin van de lente. Iedereen gaat de straat op en iedereen wordt ondergegooid met kleuren en water. overal waar je loopt worden emmers water vanaf het dak over je heen gekiept en iedereen die je tegenkomt wenst je happy holi en smeert een kleur in je gezicht en in je haar. Dit resulteert in een kleurrijke boel wat onmogelijk van je af te wassen is!

Op straat kan het nogal een gekkenhuis worden en grote groepen dronke nepalesen kunnen je lastigvallen. Daarom zijn we met een groep of 20 man, Nepalesen en reizigers, naar 1905 gegaan. een restaurant met een grote tuin waar een van de grotere Holi feesten was in Kathmandu. Hier hebben we vanaf 12 uur tot 5 flink gedanst, kleuren gegooid en genoten van de sfeer van dit geweldige feest.

Daarna zijn we een hapje gaan eten in een lokaal restaurant en verder gaan feesten in de tuin van Funky Buddha waar een van de beste dj’s van Nepal muziek draaide. Dit feestje was zeker een goede toevoeging aan deze dag die we uiteindelijk met onze nieuwe vrienden eindigden in Tom en Jerry.

Happy Holi!

Niki

Nice, klinkt als een leuk feest!!! en zo te zien lekker weer gehad ;)