Livin' the summer of '69

Summer of '69 - Kathmandu, Nepal - 2069

Nepal, een land tussen India en China dat vier keer zo groot is als Nederland. Een land met enorm veel interessante plekjes, bezienswaardigheden, natuur, mensen en een cultuur die onbeschrijfelijk is. Het land dat ook wel het dak van de wereld wordt genoemd en 10 van de hoogste Bergen ter wereld bezit. Nepal is een land met veel positieve maar ook negatieve kanten. De armoede, politieke situatie en de primitieve infrastructuur maken het niet altijd even makkelijk om hier te wonen, maar de geweldige cultuur, natuur, vriendelijke mensen en heerlijk weer(vanaf ongeveer maart) maakt het een bijzonder en magisch land wat zeker de moeite waard is om te bezoeken. Nepal, een land waar je niet zomaar aan denkt wanneer je een stage plek aan het zoeken bent maar op dit moment had ik me geen beter land kunnen voorstellen waar ik zoveel geleerd heb als hier.

Nepal is het land waar de 'Summer of ‘69' daadwerkelijk nog eens overgedaan kan worden, de summer van 2069 welliswaar. Het land waar het niet uitmaakt wie je bent, waar je vandaan komt of wat je doet, en het land waar de mensen nog blij zijn met wat ze hebben. Nepal is het land waar het motto is 'als het vandaag niet lukt, dan is er morgen nog een dag', het land waarvan je denkt dat je weinig Nederlanders tegenkomt, maar er achter komt dat ze in grote getalen dit land bezoeken, het land waar een buskaartje nog 13 eurocent kost en er meer taxis zijn dan er vraag naar is. Nepal is het land van de rhododendron, en het land waar de marijuana als onkruid langs de weg groeit. Nepal is het land waar karma het wint van de criminaliteit en religies zonder problemen samen kunnen gaan. Het land waar er gebrek is aan electrischiteit waardoor je max 15 uur per dag stroom hebt. Maar als je in Nepal woont, en het land hebt leren kennen maakt dat allemaal niet uit. Het hoort erbij en is hoe Nepal is en wat het land zo bijzonder maakt.

Helaas is Nepal ook het land waar armoede nog overduidelijk aanwezig is, en het land waar van de een op de andere dag een strike kan zijn waardoor letterlijk het hele land gesloten is. Politieke onenigheden komen hier vaak voor en ontevredenheid heerst onder de bevolking. Op het moment is Nepal bezig zijn eerste grondwet in elkaar te zetten maar helaas gaat dat niet zo makkelijk. 27 mei was de datum dat het af moest zijn en daardoor waren er de afgelopen weken vaak grote protesten. Helaas hebben ze de datum weer (voor de 4e keer) uitgesteld met 3 maanden waardoor er over 3 maanden weet hetzelfde probleem is. Nepal blijft Nepal.

Helaas zit mijn werk in Nepal erop en is het tijd om verder te gaan. De volgende bestemming is New Delhi, de hoofdstad van India. Ik ben erg benieuw wat me daar te wachten staat en hoe ik het daar ga vinden! Een beetje een dubbel gevoel na de vele verhalen die ik heb gehoord maar ik ga er zeker het beste van maken! De Taj Mahal moet je nou eenmaal gezien hebben als je zo dicht bij bent. Mijn volgende verslag zal vanuit India of Thailand komen! Maar ik houd jullie zeker op de hoogte!

My work here is done!
Take care!

Reacties

Reacties

Benoit

Je bent nu een echte ervaringsdeskundige over Nepal! Mooi van je om deze samenvatting te delen. Veel plezier in India en Thailand!!

daan

De tijd gaat veel te snel, nu al weer klaar in nepal! Mooi verhaal. Veel plezier in India en over een dag of 10 komt juudje je vergezellen in Thailand!!! Heel veel plezier nog en ik zie je snel weer in die gele polo ;) kus daan

Hans

Jon,

Je bent geniaal! Je bent een schrijver van formaat! We zijn aan jouw hand door delen van jouw Nepal gereisd. Jouw beschrijving is onroerend en echt. Zo echt dat ik zeker terug ga naar jouw Nepal. Ik hoop dat we weer samen kunnen gaan.

Danielle

Waaaaw jon wat een mooi recht uit je hart geschreven stuk over jouw nepal. Je beschrijft precies hoe ik het ook beleefd heb in die korte twee weekjes en hoe ik nepal n twee woordem beschreef "liefdevolle chaos" . Je hebt tranen van ontroering bij hans en mij losgemaakt!!! Ik mis jou en jouw nepal

Rob

Hey Jon, heel mooi eind verhaal herkenbaar is veel ook.
Sluit het af, neem het mee. En geniet van de nieuwe ervaringen die gaan komen. Gr Rob uit Cyprus

Marije

Fantastisch verhaal Jon! heel veel plezier in India en we zien elkaar in Breda weer! X Marije

Bart

Heel goed verwoord! :) enjoy and take care ouwe!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!